Începe cu De Ce: Cum ne inspiră marii lideri astfel încât să trecem la acțiune

Începe cu De Ce

Autor: Simon Sinek

Editura: Publica

Este ciudat cât de mult mi-a luat să citesc această carte având în vedere cât de mult mi-a plăcut. Pentru că Simon Sinek reușește să își ducă la capăt propriul De ce în această carte. Adică reușește să îi inspire pe alții. Cel puțin pe mine Începe cu De ce m-a pus foarte tare pe gânduri. Iar principala mea problemă a fost de ce scriu? De ce Blogu lu Andra? Am căutat o explicație în mine și în toate paginile cărții. Iar rezultatul… încă nu îl consider mulțumitor :))).

Povestea

Începe cu de ce este un compendium de lecții de viață. Simon Sinek a strâns mai multe povești de succes și le-a analizat, subliniind de fiecare dată motivația fundamentală a respectivelor businessuri. Dacă toate s-au bazat la început pe un om, Simon arată cum se poate pierde această motivație și de ce este important ca ea să devină parte integrantă a culturii organizaționale. Iar în final, evident, ne invită să ne analizăm propriul de ce și să ne dăm seama cum putem îmbunătăți lumea.

Începe cu De Ce

7 Lecții învățate din Începe cu De ce

După cum vă spuneam, cartea m-a pus foarte mult pe gânduri. Am început să mă întreb în continuu de ce scriu pe blog? De ce? Pentru că este clar că ideea de bază nu este să mă promovez. M-aș promova mai bine, dacă aceasta ar fi ideea, nu? :))) Și oricât aș încerca să identific un motiv mai… nu știu… mai bun poate… mă tot întorc la ”mie îmi place să scriu”. Este suficient? Este prea puțin? Nu reușesc să verbalizez eu bine ceea ce doresc sau ceea ce mă motivează? Foarte posibil! La fel de posibil să fiu eu extra narcisistă și să îmi placă să îmi expun viața. Din păcate… nu am încă un răspuns la această întrebare. Poate mă ajutați voi să mă lămuresc :D.

Acum să vă spun ce am și învățat. Nu vreau să credeți că m-a băgat doar în ceață cartea :))).

  1. Dacă vrei să ai succes trebuie să știi foarte clar ce vrei. Nu doar că oamenii au nevoie să știi acest lucru, dar dacă tu nu știi nici nu ai cum să atragi publicul potrivit. Ideea este cam așa: oamenii care știu clar ce vor și transmit clar ce vor atrag exact acei oameni care vor același lucru ca și ei. De exemplu, dacă tu îți dorești, ca și Apple (un exemplu foarte des folosit în carte) să fii un inovator, atunci vei alege produsele Apple.
  2. Oamenii sunt atrași de o idee, nu de un produs. Să vă explic: Sinek spune că dacă o companie ajunge să se identifice cu un produs, indiferent cât este ea de performantă, nu va avea un succes mare decât vânzând produsul cu care s-a identificat. El dă ca și exemplu Dell, companie ce a încercat să scoată și altfel de produse, nu doar calculatoare, dar nu a avut succes cu acestea deoarece oamenii au catalogat-o drept o companie de calculatoare. În schimb, atunci când vine vorba despre Apple, oamenii cumpără orice produs realizat de această companie deoarece ei se regăsesc în De ce-ul ei, acela de a inova.
  3. Crează cultură organizațională. Lecția aceasta nu se aplică în cazul blogului, dar se aplică pentru toate organizațiile și mi s-a părut importantă. La un moment dat în carte Simon Sinek spune să nu angajezi pe cineva care pare perfect pe hârtie, ci pe cineva care crede în ceea ce crezi și tu. Dacă există o cultură organizațională puternică, dacă toți oamenii cred în aceleași lucruri și au același scop, organizația nu poate da greș. Dacă fiecare merge în direcția lui, Dumnezeu cu mila. Închipuiți-vă că organizația voastră e o barcă și fiecare membru are o vâslă. Ce se întâmplă cu barca dacă fiecare vâslește după bunul plac? Dar dacă toți pasagerii vâslesc în același timp, în aceeași direcție?
  4. Fă sistemul să se clatine. Există o chestie numită Legea difuzării inovației. Aceasta spune că 2,5 % din oameni sunt inovatori, adică persoane care adoptă imediat noua tehnologie. Apoi 13,5% sunt adepți timpurii. Aceștia nu vor sta la coadă pentru a cumpăra primii noul Iphone, dar sigur îl vor cumpăra în prima săptămână după lansare. 34% reprezintă majoritatea timpurie, iar alți 34% reprezintă majoritatea târzie. Sistemul începe să se clatine după ce ai acaparat toate persoanele din majoritatea timpurie. Atunci nu mai ai o idee ciudată adoptată de câțiva curajoși, ci atenția publicului. Ultimii 16% sunt leneșii, iar aceștia sunt irelevanți. De ce este important să știm aceste cifre? Pentru că produsul nostru nu trebuie să se adreseze niciodată majorității. Nici măcar blogul meu nu se poate adresa TUTUROR OAMENILOR. Este imposibil! Produsul nostru trebuie să țintească inovatorii și adepții timpurii. Aceștia sunt game changers.
  5. Ține cont de Cercul de Aur: De ce? Cum? Ce? De ce reprezintă motivația. Cum este acțiunea pe care o întreprindem. Ce reprezintă rezultatele acțiunilor respective. Ce înseamnă toate astea? Că trebuie să ai un plan. Nu este suficient să știi de ce faci un lucru și nici care sunt pașii, trebuie să fii atent și la rezultate. Ce mai? Trebuie să fii atent la tot :))). Viața nu este simplă și nu poți trece random prin ea :)))
  6. Succesul te dă peste cap :))). Sinek a păstrat chestia asta pentru final, dar mi se pare că este un adevăr general valabil. Succesul este un moment de cotitură în viața oamenilor pentru că este momentul în care lucrurile o iau ușor razna. Toți vor a piece of you și se poate să ți se urce la cap. Altfel cum se explică atâtea vedete care o iau pe arătură după ce au parte de succes. Sex, drugs & rock & roll all the way :))). Ideea este să rămâi fidel valorilor tale. Chiar dacă circumstanțele se schimbă, tu nu trebuie să faci la fel. Pentru că oamenii care te-au adus acolo sus nu se schimbă doar pentru că tu ai mii sau milioane de lei/dolari/euro sau what ever în plus.
  7. Nu considera că atenția oamenilor ți se cuvine. Nimeni nu îți jură credință pe viață. Cititorii mei pot să plece oricând. Cumpărătorii tăi pot să nu se mai întoarcă niciodată. Există o relație între tine și publicul țintă ce trebuie cultivată. Acest lucru se face în fiecare zi. Dacă oamenii vin la tine pentru ceva, iar tu schimbi ceea ce le oferi, ei nu vor reveni. Este atât de simplu.

Începe cu De Ce

Concluzii

Cartea mi-a plăcut la nebunie. Săraca de ea a fost mutilată de toate lucrurile ce mi-au atras atenția. A fost prima carte pe care am subliniat-o. Am înțeles exact cum se simte tata când citește ceva ce îi place :)))). Începe cu De ce mi-a oferit un insight foarte puternic asupra modului în care ar trebui să funcționeze orice organizație. Și sper că nu l-am terorizat prea tare pe Alin cu întrebările mele în timp ce citeam :))).

Dacă sunteți antreprenori, trebuie să citiți această carte. Dacă sunteți manageri, trebuie să citiți această carte. Dacă vreți să contribuiți pozitiv la organizația în care activați, trebuie să citiți această carte. Dacă vreți pur și simplu să inspirați alți oameni, trebuie să citiți această carte.

Poate răspunsul meu este că vreau să inspir alți oameni și de-asta scriu pe blog. Dacă vă inspir, lăsați-mi și mie un mesaj. Mă va ajuta să îmi dau seama. Dacă nu, voi continua să caut un răspuns, să scriu, să vă povestesc.

Începe cu De ce m-a inspirat. Pe voi ce vă inspiră?

Începe cu De Ce

Untold 2018

P.S. Daca vreti sa cititi si voi Incepe cu De ce o puteti comanda de aici.

5 thoughts on “Începe cu De Ce: Cum ne inspiră marii lideri astfel încât să trecem la acțiune

  1. Andrela says:

    Foaarte fain articolul!
    Cartea imi place si mie maxim.si abia astept sa o termin si sa scriu despre ea.
    Si nu in ultimul rand… fii sigura ca inspiri oameni care au ochi sa vada si suflete care sa simta DE CE-ul din spatele cuvinelor tale 😘

  2. ianca says:

    In sfarsit apuc sa raspund aici, Andra! Mi-a placut foarte mult articolul tau, cred ca sumarizeaza foarte bine continutul ei. 😀 Clar te consider o inspiratie, citesc cu multa placere articolele tale si sper sa continui sa faci asta multa vreme, in stilul caracteristic. 😀
    Cautand acelasi motiv de ‘de ce’ … si eu ma “impotmolesc”, poate, la “Imi place pur si simplu sa scriu!”. Imi place sa impartasesc e al doilea motiv, si consider ca asta e metoda cea mai buna pentru mine, ca nu o simt ca pe un efort, deloc… Maybe we’re just born with it? 😛

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.