De vorbă cu Claudia Stănescu despre educație și Impact Academy

impact academy

O cunosc pe Claudia Stănescu de ceva timp datorită unei prietene comune. Știam că este profesoară de limbi străine, că a locuit o vreme în București și că, în prezent, este antreprenor, adică the brain behind Impact Academy of Languages. Și cum tot cochetam cu ideea de a aborda subiectul educație, mai ales după modul în care au stat lucrurile în 2020, am zis să stau puțin de povești cu ea. Voiam să aflu mai multe despre Impact Academy of Languages, despre motivele pentru care a decis să își pornească un business și despre diferențele dintre sistemul de învățământ de stat și cel privat din România.

Întotdeauna ți-ai dorit să lucrezi în domeniul educației?

Da! Întotdeauna! Mi-am descoperit această înclinație din liceu, când îi ajutam pe colegii mei la teme. Apoi, când a venit momentul să aleg o facultate am optat pentru Facultatea de Litere din dorința de a deveni profesor la un moment dat.

Ai lucrat și în școli publice sau doar în mediul privat?

Am fost suplinitoare pentru trei luni, la o școală de stat, dar nu m-am regăsit. A fost momentul în care mi-am dat seama că acest mediu nu este pentru mine și că trebuie să găsesc o alternativă. Principalul motiv care m-a determinat să iau această decizie a fost lipsa resurselor. De la imprimantă la hârtie, creioane, orice, nu aveam decât dacă plăteau părinții, iar mie nu mi-a plăcut acest lucru deloc.

În mediul privat unde ai activat până să deschizi Impact Academy?

În mai multe grădinițe, în centre de limbi străine și în școli private.

impact academy

Deci ai experiență atât în ceea ce privește copiii, cât și adulții. Cu cine e mai ușor să lucrezi?

În mod clar cu copiii. Cu adulții am început abia în ultimii ani să lucrez, dar chiar și așa prefer să am elevi copii deoarece la ei vezi altfel progresul și implicarea. Ei pot fi motivați mai ușor decât adulții. În cazul copiilor ai tot felul de metode de a-i stimula, însă la adulți depinde mult de propria dorință. Eu nu pot face treaba în locul lor.

Cât de greu a fost să deschizi Impact Academy și să te transformi din angajat în antreprenor?

Sincer, nu m-am gândit niciodată că voi avea afacerea mea. Ideea și inspirația mi-au venit după mult timp petrecut în centrele de limbi străine din București. În special perioada pe care am petrecut-o la British Council consider că a fost formatoare pentru mine. Acolo am întâlnit profesori extraordinari, din toată lumea. Metoda de predare era complet diferită de ceea ce învățasem eu în școală. Și am înțeles că în tot procesul de învățământ este foarte, foarte important să pui accentul pe copii. Profesorul trebuie să fie flexibil, mai ales când vine vorba despre vorbitul unei limbi străine. În plus, ceea ce mi-a plăcut la British Council a fost faptul că pe partea de resurse materiale găseai absolut orice aveai nevoie, inclusiv dotări tehnologice de ultimă generație: table interactive, computere și orice îți trebuia pentru a desfășura o oră de curs în cele mai bune condiții.

După ce am avut parte de această experiență la British Council mi-am dat seama ce fel de învățământ vreau să fac. În plus, l-am avut pe soțul meu care m-a încurajat să îmi deschid propria mea afacere într-un domeniu care îmi place. Și așa am început să prind curaj și am decis să îmi deschid propriul meu centru de limbi străine.

Cum ți se pare mediul instituțiilor de învățământ private din Timișoara față de cele din București?

E o diferență. Pentru mine Bucureștiul a fost clar o experiență formatoare. Dacă rămâneam în Timișoara nu aveam un model pe care să îmi doresc să îl urmez. Diferența dintre București și Timișoara este foarte mare și ține, în primul rând, de resursa umană. Oamenii de acolo sunt mai bine pregătiți. Lucrează mult cu profesori din exterior, iar acest lucru se vede. În plus, există personal auxiliar calificat. De exemplu, grădinițele private din București aveau psiholog, logoped, consiler, iar așa ceva se întâmplă foarte rar în Timișoara. Poate aici există un psiholog per unitate de învățământ, dar cam atât.

De ce crezi că există discrepanțele acestea între sistemul de învățământ din România și cel din străinătate, chiar și atunci când vorbim de domeniul privat?

În primul rând pentru că nu se alocă fondurile necesare. Educația nu este o prioritate. În al doilea rând, în sistem au ajuns să intre foarte multe persoane necalificate sau persoane care se reprofilează spre învătământ chiar dacă nu au experiența și nici studiile necesare. Și nu în ultimul rând este o problemă de motivație. Aici vorbim și de lipsa motivației financiare, pentru că și asta este o problemă în învățământul românesc. Apoi mai este și lipsa motivației din punct de vedere al mentorilor. Ai de la cine să înveți dacă ajungi într-o instituție de învățământ și ești începător? Nici relația dintre părinte și profesor nu te ajută să fii motivat. Sunt foarte mulți factori care au dus la degradarea sistemului educațional din România.

Care sunt șansele ca lucrurile să se schimbe?

Una dintre metodele pe care le văd eu este să avem profesori, chiar și din mediul privat, pasionați de ceea ce fac, dornici să își învețe mai întâi colegii de breaslă. De exemplu, când a trebuit să începem cursurile în online din cauza pandemiei, colega mea de la British Council a avut parte de un training de 5 săptămâni. Acest lucru arată cât de importantă este calitatea aici. De așa ceva avem nevoie și noi.

Impact academy claudia stănescu

Ai adus vorba despre perioada în care s-au făcut cursuri online. Crezi că un astfel de sistem este sustenabil? Cursuri susținute exclusiv online?

Pentru unii da, pentru unii nu. Ar fi nevoie de câteva schimbări în modul în care sunt pregătiți profesorii pentru ca acest lucru să fie posibil, dar și plecând de la o premiză utopică – toți profesorii stăpânesc la perfecție partea tehnică a predatului online, toți copiii au calculator sau tabletă – tot cred că, pe termen lung, nu ar fi neapărat benefic pentru că lipsește interacțiunea și conexiunea umană. Copiii simt lipsa aceasta. Noi o simțim. Nici nu se pune problema să fie același lucru predatul online cu predatul față în față. Suntem oameni, până la urmă, nu suntem roboți. Avem nevoie unii de alții. Totuși, trebuie să menționez că există țări în care sistemul acesta este implementat și funcționează foarte bine.

Să revenim la Impact Academy of Languages. Atunci când ai deschis centrul care a fost publicul tău țintă: copiii sau adulții?

La început clar am zis că eu voi preda doar copiilor, dar văzând că există cerere pentru adulți, am găsit o colegă ce avea experiență în domeniu și am format prima grupă. Apoi ea m-a tot încurajat să fac și eu acest pas, am trecut peste temerile și reținerile mele și mi-am dat seama că nu am de ce să nu încerc. Până la urmă tipul de engleză de care ei au nevoie este același ca și în cazul copiilor.

Crezi că, în ziua de azi, este esențial să cunoști limba engleză?

Da! Engleza a devenit a doua limbă maternă pentru o mare parte din populația planetei, dacă stăm să ne gândim. Acest lucru se datorează în mare parte faptului că toate lucrurile la care suntem expuși, de la filme, la muzică, la tehnologie, să nu mai vorbim despre turism, au o legătură cu limba engleză. Dacă știi engleza te poți descurca aproape oriunde.

impact academy claudia stănescu

Dacă cineva ar decide azi că vrea să învețe limba engleză, ce sfat i-ai da?

I-aș spune că trebuie să vadă această decizie ca pe un job, să îți asumi responsabilitatea și să fii dispus să faci efortul necesar pentru a învăța o limbă străină. Adică minim 15-20 minute pe zi de activitate, de la vizionarea unui film, la ascultarea melodiilor, aplicații pe mobil, chiar și jocurile pe calculator care implică discuții între jucători.

Crezi că pentru generația noastră a fost mai simplu să învețe limba engleză decât este pentru generația aceasta?

Sincer, nu cred. Și acum mă gândesc la cum arătau manualele pe vremea noastră. Cum metoda de predare principală era traducerea. Învățam foarte mecanic, mai mult citire și scriere decât speaking. Cred că eram în liceu când am început cu adevărat să îmi dezvolt vocabularul din punct de vedere al comunicării orale în limba engleză. Astăzi, însă, situația este foarte diferită. Aici la centru avem softuri speciale la anumite cărți ce ne permit să facem lecțiile mult mai interactive, mult mai interesante pentru copii.

Ce planuri ai pentru Impact Academy of Languages pentru perioada următoare?

Îmi doresc foarte mult să extind activitatea centrului. Fie să oferim posibilitatea de a studia mai multe limbi străine, fie să avem mai mulți profesori care să predea engleză și germană. Depinde cum va evolua situația generală în țară și de cererea ce va exista pe piață.

impact academy claudia stănescu

Cât este de rentabil un business precum Impact Academy of Languages în România lui 2020?

Pe timp de pandemie nu e foarte rentabil. Ignorând acest aspect, consider că orice business aflat la început devine rentabil abia după 2 ani. Primul an e clar investiție. Noi am investit foarte mult în manuale, în softuri, în cărți, în table interactive. Abia în al doilea an începi să amortizezi costurile, dar având în vedere cât de multe centre sunt pe piață, cred că suntem pe drumul cel bun pentru că cerere există.

Acum la final aș vrea să te întreb care ar fi 3 activități pe care le-ai recomanda tuturor copiilor?

Nu pot să aleg 3 specifice pentru că depinde mult de fiecare copil, de preferințele și personalitatea lui. Ceea ce mi se pare important este să aibă o activitate sportivă, care să îl ajute să își dezvolte apetitul pentru sport, poate chiar și pentru munca în echipă. La fel de important mi se pare să își dezvolte și partea creativă, deci ceva cursuri de pictură, arts and crafts, nu i-ar strica și, evident, o limbă străină.

Partea bună este că în ziua de azi există o paletă extrem de largă de opțiuni pentru copii. Tot ce trebuie să facă este să aleagă.

Ceea ce nu recomand este epuizarea copiilor. Dacă ei au afterschool zilnic și activități în continuare încă 2-3 ore, sunt suprasolicitati. Ei trebuie să aibă parte și de timp în familie, de timp de odihnă. Nu cred în suprasaturarea copilului.

impact academy claudia stănescu

Bineînțeles că aceasta este doar o mică parte din conversația cu Claudia și mi-a fost foarte greu să o triez chiar și așa. Educația este un domeniu ce nu trebuie privit cu ușurință, dar mă bucur să descopăr că există oameni ca și Claudia în sistem. Oameni care cred în lucrurile bine făcute. Oameni care vor să aducă o schimbare. Oameni care să facă lucrurile din pasiune și cu pasiune, chiar dacă nu este varianta cea mai simplă.

Dacă ai nevoie de ajutor în ceea ce privește cunoștințele tale de limba engleză sau dacă vrei ca micuțul tău să învețe această limbă într-un mediu relaxant și performant, ar trebui să arunci o privire peste pagina de Facebook Impact Academy of Languages. Cred că vei avea parte de o surpriză foarte plăcută.

Dacă ți-a plăcut acest articol și ai vrea să aprofundez problema sistemului de învățământ din România, lasă-mi un comentariu. Mă tot gândesc să văd cum au fost cei peste 30 de ani de activitate ai lui mami de ceva vreme. Poate, poate, mă mobilizez să stau de vorbă cu ea.

Untold 2018

P.S. Dacă vrei să citești despre alți oameni care m-au inspirat, aruncă o privire aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.